Yoga/Relaxatie Therapie

Yogatherapie / relaxatie therapie spreekt het natuurlijke vermogen van de mens aan om het welzijn te optimaliseren. Steeds vaker laat wetenschappelijk onderzoek zien dat yoga, yogatherapie en ademhalingstechnieken effectief zijn en bijdragen aan de verbetering van je gezondheid. Het verbetert lichaamsfuncties, achterhaalt onderliggende oorzaken van ziekte, identificeert de relatie en identificatie met de toestand en biedt ondersteuning voor een vitaler leven. Door de technieken krijgen mensen zelf de regie om iets te veranderen aan hoe zij zich voelen.

Yoga betrekt de cliënt bij het genezingsproces; door een actieve rol te spelen in hun weg naar gezondheid, komt de genezing van binnenuit in plaats van van buitenaf en wordt een groter gevoel van autonomie bereikt. Daarmee behoudt de cliënt de regie over haar/zijn eigen leven.


Gezondheid en welzijn betekent in yoga therapie niet leven zonder gebreken in een doorlopende staat van kalmte en veiligheid. Welzijn kun je ervaren wanneer je lichaam een veilige plek voor je is, zelfs als je lichaam niet per se op een veilige plek is. Welzijn is de vrijheid om vloeiend te bewegen door de cycli van mens zijn: van avontuur en spanning terug naar kalmte, van tegenslag en risico terug naar veiligheid en weer terug. Zo zijn pijn en ziekte ook deel van de menselijke ervaring. Yogatherapie werkt daarmee in plaats van er tegen te vechten.

Biopsychosociaal spiritueel model

Hoe werkt het?
Yogatherapie brengt de persoonlijke situatie in kaart om zo te kunnen bepalen hoe de yoga technieken, -modellen en -filosofie op een veilige manier te gebruiken exact op de persoon afgestemd. In deze aanpak worden lichaam, adem, geest, intellect, emoties en gevoel van zingeving meegenomen. Yogatherapie integreert deze yogatools om meer helderheid te krijgen over wat je beperkt in het leven zodat je je kunt openstellen voor de situatie waar je in zit en jezelf beter begrijpt. Vanuit dit nieuwe bewustzijn is verandering mogelijk naar een lichter leven met meer gemak en veerkracht. Voorbeelden van tools die kunnen worden ingezet:
- Lichaamsoefeningen en houdingen
- Ademhalingstechnieken
- Meditatie
- Zelfzorgmethodes
- Leefstijltips


Voor wie?
Yogatherapie faciliteert en geeft support bij specifieke levensthema's en gerichte lichamelijke aandoeningen.
Bijvoorbeeld:
- Rug en nek klachten
- Burn out
- Depressieve gevoelens en angst
- Spijsverteringsproblemen
- Slaapstoornissen
- Astma en andere ademhalingsaandoeningen
- Herstel na ziekte
- Trauma
- Chronische stress


Yogatherapie kan levens veranderen door de perspectieven van mensen in het leven te veranderen, gewoontes positief beïnvloeden, symptomen helpen beheersen en lijden verminderen of volledig elimineren. Het is een traumasensitieve benadering. Yogatherapie behandelt geen lichaamsdelen of condities, maar helpt een mens die weerstand ervaart op welk gebied dan ook. Het is een benadering van de mens als multidimensionaal wezen.


Yoga therapie model bij burnout.

Wendy is als yoga therapeut aangesloten bij de International Association of Yoga Therapists (IAYT). Het Yoga Therapy Intitute is het eerste Yoga Therapy training programma in Europa, RYT 550.

Hoe anderen de yoga therapie ervaren:

'In de yogatherapie bij Wendy is mij het belang van aandacht duidelijk geworden. Wendy gaat grondig te werk; ze vraagt veel om een volledig beeld te krijgen en daardoor kon ik alles weer eens even op een rijtje zetten. Het werd me daardoor duidelijk dat mijn dagelijkse bezigheden invloed hebben op mijn slaapproblemen, datgene waarvoor ik kwam. En hoe belangrijk het is om overdag ontspanning in te bouwen. Om aandachtig te ontspannen (zonder in slaap te vallen) heeft Wendy mij oefeningen meegegeven én oefeningen om overdag een extra energie boost te krijgen. Door dit samen te oefenen doorvoel je beter waar het om gaat en ben je meer gefocust. Door yoga heel aandachtig te doen voel je dat dat veel meer effect heeft. Mijn energie en aandacht kan in een sessie inzakken door mijn aandoening. Maar Wendy luistert goed naar je feedback na elke oefening en past daar eventueel de sessie op aan. Zo kon ik in de sessie alert maar toch ontspannen blijven. De afwisseling tussen inspanning en ontspanning werkt heel goed. Het krijgen van een op maat gemaakt programma is een luxe. Dankjewel daarvoor!'
- Janneke, graphic designer

'Juist door de combinatie van gesprekken en de yoga-oefeningen tijdens de therapie word ik me bewuster van het feit dat wat er gebeurt in mijn leven effect heeft op mijn lichaam. Ik ben me veel bewuster geworden van mijn lijf en mijn geest en ben meer ontspannen. De nawerking is ook erg prettig: als ik naar huis ga voel ik me heel open, ontspannen en energiek en dat werkt de hele week nog na. Ik ga ook veel bewuster naar mezelf kijken.
Ik was erg onrustig en gestrest. Ik ben er door de yoga therapie achter gekomen dat ik daar voor een gedeelte zelf iets aan kan doen en dat geeft me vertrouwen. Het is ook mooi om er gaandeweg achter te komen dat de reden van mijn klachten een andere was dan ik in eerste instantie dacht.'
- Annet, ambulant psychiatrisch begeleider

‘Ik ben me meer bewust van mijn lichaam en geest geworden door de yoga therapie. Ik voel meer rust in mijn lijf en meer innerlijke rust. Het lijkt net of ik in het dagelijks leven meer gezien word. Ik voel letterlijk dat ik sinds een tijdje anders loop; meer mijn voeten afwikkel en minder hard neerkom. Als ik de trap op liep dan deed ik dat automatisch dichtbij de leuning om te kunnen ondersteunen. En ik merk dat ik dat niet meer doe. Ik loop met meer stabiliteit en vertrouwen. Het is ook fijn dat wat ik leer bij yoga therapie heel makkelijk is toe te passen in mijn dagelijks leven. Sommige oefeningen doe ik gewoon tussendoor op de bank en dat helpt al. Ik voel me herboren. Er komen dingen op mijn pad waar ik nooit van had durven dromen en ik kan makkelijker mijn grenzen kan aangeven.’
- Anton, woonbegeleider voor meervoudig gehandicapten